ساختار و نحوه کار اجاق گاز

 در آموزش, آموزش تخصصی, تعمیر گاز

ساختار اجاق گازها

اجاق گازها ساختار مشابهی نسبت به یکدیگر دارند. گاز مایع یا گاز شهری از طریق یک شلینگ مخصوص که به اجاق گاز متصل است به اجاق گاز و به درون لوله ای به نام چند راهه که بر روی آن  شیرهای اجاق گاز نصب شده اند ، منتقل می گردد.

در انتهای هر کدام از شیر ها مجاراهایی به نام نازل قرار دارند که گاز را به درون لوله های رابط می فرستند.

بین مجرای نازل و لوله های رابط یک فاصله بسیار کوچکی وجود دارد تا جریان هوا وارد لوله های رابط شود. زیرا برای احتراق و روشن شدن شعله ، مخلوطی از هوا و گاز لازم است . این فاصله بسیار دقیق و مهندسی محاسبه شده است و نیازی به تغییر و تعمیر نیست .

البته در اجاق گازهای قدیمی در ابتدای لوله های رابط و به جای این فاصله محفظه هایی با درب متحرک وجود داشت و با میزان باز و بسته شدن درب محفظه ، میزان هوای ورودی برای مخلوط جریان هوا و گاز را تعیین می کردند. در برخی اجاق گازها ، محل قرار گیری لوله های رابط و نازل تغییر می کند .

یعنی ابتدا لوله های رابط به شیر متصل شده و بعد نزدیکی شعله ، نازل طوری نصب کرده اند که در آنجا مخلوط گاز و هوا را بوجود آورد. و بعد از نازل ، شعله های اجاق گاز قرار دارد . در مجاورت هر شعله یک ترموکوپل و فندک نیز قرار گرفته است.

محفظه درونی فر در اجاق گازهای فر دار از طریق یک یا دو مشعل گرما ایجاد می شود .

این مشعل ها بوسیله یک پیلوت و دو ترموستات با شعله بسیار کوچک قابل کنترل هستند.

برای روشن کردن فر ، ابتدا شعله کوچک پیلوت را روشن می کنیم که معمولاَ  دارای فندک اتوماتیک است .

سپس دکمه کنترل را چرخانده و روشن کنیم این دکمه شیری را باز می‌کند و جریان گاز را به پیلوت افزایش می‌دهد. با زیاد شدن شعله پیلوت ، خار داخل لوله مربوطه به ترموستات منبسط می‌شود در اثر منبسط شدن بخار داخل لوله ترموستات، شیر مشعل باز می‌شود و اجازه می‌دهد که گاز به مشعل فر برسد، با خروج گاز از مشعل فر، شعله پیلوت آن را روشن می‌کند.

هنگامی که درجه حرارت فر به حد تنظیم شده رسید، ترموستات اصلی فر به کار می‌افتد یعنی بخار داخل لوله مربوطه به ترموستات اصلی (در اثر بالا رفتن حرارت داخل فر) منبسط می‌شود و شیری را به کار می‌اندازد و جریان گاز را به مشعل فر کم می‌کند.

با پایین آمدن حرارت در فر، بخار لوله ترموستات منقبض شده و توسط شیر عبور گاز، مقدار گاز ورودی را زیاد می‌کند و شعله فر بیشتر می‌شود به این ترتیب حرارت داخل فر با کم و زیاد شدن شعله مشعل آن توسط ترموستات در حد تنظیم شده‌ای ثابت نگهداشته می‌شود.
آریا سرویس مرکز تخصصی تعمیرات گاز ، هود و فر در کرج و تمامی مناطق استان البرز – ارائه دهنده تخصصی ترین و فنی ترین خدمات تعمیرات در زمینه گاز ، هود و فر در استان البرز می باشد.

طراحی سایت در کرج

شما میتوانید برای تعمیر گاز داتیس و تعمیر گاز کن و تعمیر گاز اخوان در کرج با اریاسرویس در ارتباط باشید.

همچنین میتوانید تعمیر هود کن و تعمیر هود اخوان و تعمیر هود داتیس خود را به ما بسپارید.

شما میتوانید تعمیر گاز کن و تعمیر گاز اخوان و تعمیر گاز داتیس خود را در تهران به ارکو سرویس بسپارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

تعمیر اجاق گاز در تهران و کرجترموکوپل در گاز