مشکلات هود آشپزخانه و راه حل رفع آن ها

تعمیر موتور هود

اگر موتور هود آشپزخانه، ناگهان شروع به ایجاد صداهای غیرعادی میکند، ممکن است به این دلیل باشد که موتور در تلاش است تا پروانه یا فن را بپرخاند. در این حالت چون فشار زیادی بر روی آن قرار دارد ممکن است موتور بسوزد. بهتر است آن را عوض کرده و یک موتور جدید را جایگزین آن کنید. صدای غیر عادی و لرزش: اگر هود آشپزخانه در هنگام کار کردن

دچار لرزش و صداهای غیر عادی می‌شود به طور احتمال، یکی ازاجزای آن ایرادی پیدا کرده که باید نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

بعد از خاموش کردن هود، اتصالات نگهدارنده‌ی پوشش را بررسی کنید. اگر احساس کردید که به طور کامل ایمن هستند و خطری شما را تهدید نمی‌کند آنهارا باز کنید و پوشش را در بیاورید و به دنبال قطعات خراب بگردید.

به هنگام تعمیر و یا جایگزینی اجزای معیوب مطمئن شوید که پیچ آنهارا محکم بسته‌اید.

قطعی برق

اگر بعد از زدن دکمه، هود روشن نمی‌شود، چند دلیل دارد که بهتر است آنها را بدانید. بررسی کنید که جریان در داخل هود قطع نشده باشد و یا قطعه‌ی قطع کننده جریان از جای خود تکان نخورده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد، آن را به جای خود بازگردانید. در غیر این صورت، ممکن است فیوز منفجر شده باشد. که میبایست اقدام به تعویض آن کنید.

رطوبت موجود در هود آشپزخانه

افزایش تراکم رطوبت در خروجی هود آشپزخانه باعث چکیدن آب از آن و زنگ زدن آن می‌شود. بعد از خاموش کردن فن، پوشش را بردارید و سطح داخلی پوشش را تمیز کنید. دقت کنید رطوبتی باقی نماند.

مشکلات هود آشپزخانه

رفع صدای هود

عوامل مهم در صدای زیاد هود آشپزخانه مساحت آشپزخانه از آنجائیکه هودها اساساً نقش تهویه کننده محیط آشپزخانه را نیز بعهده دارند چنانچه فضای آشپزخانه شما بزرگ باشد طبیعتاً نیازمند هود بزرگتری هستید. البته این آیتم در درجه اهمیت پایین تری نسبت به موردهای دیگر قرار دارد.

فضای موجود در کابینت

در واقع فضایی است که کابینت ساز یا طراح داخلی شما برای نصب هود در نظر می گیرد این فضا بین 60 سانتی متر تا 90 سانتی متر متغیر بوده و بر اساس آن نیز هودهای 60 و 80 و 90 سانتی متر در بازار ایران موجود هستند .

نوع اجاق گاز آشپزخانه

یکی از آیتم های مهم و تأثیر گذار برای خرید هودهای با موتور معمولی یا موتور قوی تر همین مورد است. گازهای مبله یا فردار بدلیل ساختار قوی تر تولید و حجم شعله های بالاتر نیازمند هودی با موتور قوی تر هستند. که این مورد کمک به سزایی می کند به خرید هود آشپزخانه با موتورکم صدا یا با صدای بیشتر ، زیرا این گازها نسبت به گازهای رومیزی حرارت بالاتری داشته و می بایست هود متناسب با آن حرارت بالای آن گاز نصب شود تا مکش مناسب تری داشته باشد.

نزدیکی هود به خروجی هوا

هر چه هود آشپزخانه به خروجی هوا نزدیک باشد مکش سریعتری رخ می دهد. لذا موتور ضعیف تر با مکش معمولی هم کفایت می کند. مطلوب ترین فاصله هود آشپزخانه تا خروجی حداکثر یک و نیم متر می باشد.

در پایان ایمن سرویس با سالها تجربه در امر تعمیر هودهای آشپزخانه توصیه می نماید سرویس سالیانه و به موقع هودهای آشپزخانه را فراموش نکنید.

مشکلات هود آشپزخانه

تعویض فیلتر هود

فیلتر های مورد استفاده در هود ها بر سه نوعند:1- فیلتر های الیافی این فیلترها عموما در هودهای زیرکابینتی مورد استفاده قرار میگیرند. 2- فیلتر های آلومینیومی که از شبکه ای مشبک از جنس الومینیوم تشکیل شده است و در قسمت ورودی هوا قرار گرفته و چربی های معلق را به خود جذب میکند. هود شما بسته به مدل ان از 1 تا 3 فیلتر الومینیوم دارد.

3- فیلتر زغالی

این فیلتر بنا به درخواست مشتری روی هود نصب می شود . پس از جذب بو و چربی هوای مکش یافته توسط فیلتر زغالی مجددا هوا به داخل محیط اشپزخانه بر می گردد.این فیلتر قابل شستشو نبوده و دارای عمر مفید 1-2 سال است که می بایست بعد از این مدت زمان تعویض گردد.فیلترها متناسب با میزان و نحوه مصرف به سرویس و نظافت دوره ای نیاز دارند و عدم تعویض و یا نظافت به موقع آنها سبب کاهش راندمان می گرددو احتمال اسیب دیدن دستگاه و یا خطر اتش سوزی وجود خواهد داشت

طبق توصیه شرکت بیمکث “هر سه ماه یکبار فیلتر الیافی داخل هود را بازبینی نمایید و درصورت نیاز آنرا تعویض نمایید”

برای تعویض فیلتر های الیافی به روش زیر عمل کنید:

1- دو عدد قفل روی توری مشبک را به طرف داخل کشیده تا باز شود.

2- توری مشبک را به طرف پایین بکشید و دو عدد لولای پایین توری مشبک را آزاد کنید تا از بدنه جدا شود.

3- میله نگهدارنده فیلتر هود را باز کرده و فیلتر کثیف را برداشته و فیلتر جدید را جایگزین کنید و میله های نگه دارنده فیلتر را در جای خود قرار دهید، و به عکس روش بالا توری مشبک را در جای خود نصب کنید.

علت کم شدن مکش هود

انواع خرابی ها در هود: ضعیف بودن مکش هود ، روشن نشدن هود ، کار نکردن کلید هایی که روی هود قرار دارند ، صدای بیش ار حد آن و یکسره کار کردن دستگاه ، مواردی هستند که ممکن است یک تکنسین با آن برخورد کند. راهکارهایی برای عیب یابی هود: اگر در مسیر عیب یابی هود خود با مشکل مکش مواجه شدید

و دریافتید که میزان مکش دستگاه نسبت به قبل کم شده است و بوی غذا بیشتر از قبل در خانه می پیچد باید قطعه هایی نظیر فیلتر و موتور دستگاه را چک کنید. با تعویض فیلتر و یا برطرف کردن مشکل موتوری دستگاه ، دوباره میزان مکش به حالت اولیه خود بازمی گردد.

ممکن است متوجه شویم که هود به طور کلی روشن نمی شود. در این حالت باید گزینه های بیشتری را نسبت به قبل بررسی کنیم. ابتدا باید برق ورودی به هود را بررسی کنیم و از صحت آن اطمینان حاصل نماییم. بهتر است پریز برق را چک کرده و از برق وارد شده به دستگاه مطمئن شویم. اگر این مورد صحیح بود گزینه دوم یعنی برد دستگاه را چک می کنیم که در اینصورت یا تعمیر می شود و یا باید آن را تعویض کرد. پس از بررسی این دو مورد که از صحت شان اطمینان حاصل کردیم باید موتور دستگاه را چک کنیم که این امر تخصص بیشتری را می طلبد.

بر روی تمامی هودها کلیدهایی وجود دارد تا کاربر بتواند میزان مکش دستگاه را با آن تنظیم نماید. لامپ هود نیز با همین کلید ها روشن و یا خاموش می شود. ممکن است تکنسین در مسیر عیب یابی هود متوجه کار نکردن کلیدها شود که در اینصورت باید درصدد رفع آن باشد. کار نکردن این کلیدها به دو عامل بستگی دارد. یا سیم کشی دستگاه خراب است و یا برد هود سوخته که در نهایت باید آن را تعویض کرد.

مشکلات هود آشپزخانه

نصب لوله خروجی هود

لوله هود (Hood duct)در واقع یک لوله خرطومی شکل است که هوایی که توسط هود مکش شده را به فضایی خارج از فضای منزل منتقل می کند. یا به عبارتی دیگر محل خروجی موتور هوا را به دریچه تهویه هوا متصل می نماید و از این طریق هوای جذب شده را به بیرون منتقل می کند.اگر بخواهیم توضیح مختصری در مورد ساختار این لوله ارائه دهیم

 باید بگوییم که این لوله از یک رشته نوار pvc با ضخامت 0.12 و یک مفتول فنری به قطر 1 میلیمتر تشکیل شده است که این مفتول فنری بین نوارهای pvc قرار می گیرد و به این ترتیب لوله خروجی هود به خود سیستم هود متصل شده و عمل مکش و انتقال هوا صورت می گیرد.
لوله های هود در بازه دمایی بین 20- تا 60+ درجه سانتیگراد مقاومت می کند و همچنین در برابر رطوبت نیز مقاومت مناسبی از خود نشان می دهد بنابراین گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های مرطوب نیز می باشد.
از مزایای دیگر لوله خرطومی هود این است که انعطاف پذیر می باشد، بسیار سبک است و موارد مصرف آن جهت لوله هود آشپزخانه (هود های زیر کابینتی و شومیه ای ) و لوله هود صنعتی به شرطی که فشار وارده پایین باشد. پس می توان انواع لوله های هود را به دو دسته خانگی و صنعتی نیز تقسیم نمود. البته دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که در پایین تر به آن اشاره نموده ایم.
لوله های هود در سایزهای 10_12_15_20_25_30_35_40_45 سانتیمر تولید و در شاخه های 6 متری به بازار ارائه می گردند.
ذکر این نکته الزامی است که سایز بیشتر دریچه های ساختمان ها 10 سانت می باشد بنابراین بهترین وضعیتی که لوله های هود می توانند در آن قرار داشته باشند سایز 12 سانت برای خروجی می باشد. نکته قابل ذکر دیگر این است که هرچقدر قطر لوله هود بزرگتر و طول آن کوتاهتر باشد، هود صدای کمتری از خود تولید می کند و این مورد یکی از موارد دارای حائز هنگام خرید لوله هود خصوصا در مصارف خانگی می باشد.

مشکلات هود آشپزخانه

تعمیر موتور هود

هود آشپزخانه امروزه در مدلهای بسیار متنوعی در دسترس است. انواعی مثل هود جزیره‌ای، هود مورب دیواری و هود زیر کابینتی و یا هود شومینه‌ای از این جمله هستند. دسته‌بندی دیگر هودها نیز بر اساس صفحه کلید کنترل آنها و بصورت‌های کلاسیک و لمسی می‌باشد که این عامل نیز بر قیمت این کالا اثرگذار است.

نوع هود آشپزخانه

یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر هزینه تعمیر هود مدل آن است. هودهای قدیمی‌تر که به زیرکابینتی معروف هستند، به دلیل داشتن ساختار ساده‌تر و همین‌طور لمسی‌ نبودن صفحه کنترل، هزینه کمتری در زمینه تعمیر و نگهداری نسبت به مدلهای شومینه‌ای یا جزیره‌ای دارند. قبل از تماس با تعمیرکار هود حتما از اتمام گارانتی هود خود مطمئن شوید. معمولا تجهیزات آشپزخانه بین ۲ تا پنج سال خدمات پشتیبانی پس از فروش دارند و این موضوع می‌تواند از هزینه کردن برای یک تعمیرکار آزاد جلوگیری کند. البته در نظر داشته‌باشید که هزینه ایاب و ذهاب در هر صورت یعنی در صورت استفاده از گارانتی یا تعمیرکار آزاد، وجود خواهد داشت.

محل قرارگیری هود آشپزخانه

در بسیار از خدمات تعمیر و سرویس و نگهداری محل قرارگیری وسیله و سهولت دسترسی تعمیرکار از عواملی است که بر روی میزان کار و در نتیجه دستمزد متخصص تاثیرگذار است. لوله گذاری هواکش هود معمولا از داخل کابینت‌ها انجام می‌شود و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض آن، جابجا کردنش با یک هواکش جدید می‌تواند دشوار باشد.

هزینه قطعات تعویضی احتمالی

در صورتی که قطعات مثل کلیدها، لامپ، فن و یا لوله هواکش هود نیاز به تعویض داشته‌باشند، هزینه این موضوع به عهده مشتری است و اجرت تعمیر متخصص در بصورت جداگانه محاسبه می‌گردد. در مورد هودهای قدیمی تر که قطعات آنها به ندرت در بازار یافت می‌شود بهتر از قبل از صرف هزینه زیاد برای تعمیر آن، با یک متخصص مشورت کنید و نظر او را درباره خرید و نصب یک هود جدید جویا شوید.

مشکلات هود آشپزخانه

تعمیر نمایشگر هود

آریا سرویس تعمیرات تخصصی لوازم خانگی و گازسوز در کرج ، علاوه بر تعمیر هود شومینه ای ، تعمیر هود شیبدار ، تعمیر هود زیر کابینتی به صورت تخصصی انواع تعمیر برد هود را در مجموعه خود دارد. اغلب هود ها برای مدیریت موتور و لامپ از مدار های الکترونیکی استفاده می کند که با دیجیتالی شدن امکاناتی بیشتری هم دارد

کنترل شدت نور لامپ ها با برد دیمر

سنسور حساس به دما – دود و گاز که به صورت خودکار هود را روشن می کند .

تایمر خاموشی خودکار موتور

دکمه های فرمان لمسی

نمایشگر دور دما ساعت و ….