مشکلات عمده اجاق گاز . اجاق گاز یکی از ضروریترین لوازم هر آشپزخانه ای است و هرگونه اختلال در عملکرد آن آشپزخانه شکل اصلی خود را از دست می‌دهد و پخت و پز عملا امکان پذیر نیست.

در ادامه به توضیح برخی از مشکلات عمده اجاق گاز می پردازیم.

رفع مشکل جرقه زن

تعمیر فندک اجاق گاز اگر نشتی و یا اتصال نامناسبی در مسیر باشد فندک جرقه نمی زند. اغلب به هنگام جا به جایی و یا تمیز کردن اجاق گاز، سیم هایی که ماژول کنترل فندک را به شعله وصل می کند قطع می شود. در این صورت فندک قادر به جرقه زدن نیست.

با اتصال مجدد سیم های قطع شده مشکل برطرف می گردد. تعمیر اجاق گاز را با قطع کردن جریان

برق شروع کنید. کلاهک شعله و پایه مهر و موم شعله را خارج کنید.

اکنون می توانید سیم قطع شده را ببینید. با تعویض سیم قطع شده ، فندک می تواند جرقه بزند و

مشکل بر طرف می شود.

تعمیر اجاق گاز و تعویض فندک

چراغ های اجاق گاز راروشن کرده و هم زمان شعله را بچرخانید. اگر جرقه فندک نارنجی و یا زرد

رنگ بود باید فندک را تعویض کنید.

در صورتی که فندک جرقه آبی داشت به معنای سالم بودن فندک است.

برای تعمیر  فندک اجاق گاز ، بعد از قطع کردن جریان برق شروع به کار کنید. کلاهک شعله را

برداشته و پیچ های پایه راباز کنید.

پس از جدا کردن پایه، اتصال سیم های فندک را قطع کنید. نیازی به بریدن و یاجداسازی سیم فندک

نیست و سیم به راحتی از فندک جدا می شود.

با جایگزینی فندک جدید و قرار دادن تجهیزات، مشکل برطرف شده و اجاق گاز به خوبی روز اول کار

خواهد کرد.

رفع مشکلات عمده اجاق گاز

یکسره زدن فندک

عیب یابی اجاق گاز با جرقه مداوم اگه شعله اجاق گاز شما مرتب در حال جرقه زدنه به یکی از این ۲ علته : وقتی اتصالات الکتریکی داخل سوئیچ جرقه بسته بشه، جریان به ماژول جرقه راه پیدا می کنه و باعث ارسال ولتاژ بسیار زیادی به همه الکترودها میشه. این اتفاق باعث جرقه بین درپوش شعله و الکترود میشه.

ترکیب گاز و هوا با حرارت جرقه باعث ایجاد شعله میشه.

اگه اتصال کوتاه یا کشیده بشه، این جریان مدام به ماژول جرقه فرستاده میشه.

درنهایت الکترودها مدام جرقه می زنن.

معمولا با رسیدن مایع به سوئیچ اتصال آسیب می بینه.

در این صورت باید سیم برق رو از پریز بکشید و اجازه بدید مایع خشک بشه.

وقتی سیم برق رو وصل کنید و الکترودها همچنان در حال جرقه زدن باشن می تونید با مولتی متر هر سوئیچ رو بررسی کنید.

اگه سوئیچ خاموشه و ۱ یا بیشتر از یکی از سوئیچ ها جریان ندارن باید تعویض بشه.

علت دوم می تونه ناشی از ماژول جرقه باشه چون برق از طریق ماژول به شعله سطحی میرسه.

اگه همه جرقه ها سالم هستن پس ماژول باید عوض بشه.

به شما توصیه می کنیم همه جوانب احتیاط رو رعایت کنید.

تنظیم شعله

تنظیم شعله اجاق گاز تنظیم شعله اجاق گاز – هنگامی که یک دکمه کنترل مشعل در زیادترین حد خود باشد دوره مشعل باید آبی بسوزد و داخل آن یعنی در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله باید در حدود 20 میلیمتر و برنگ آبی متمایل به سبز باشد اگر شعله مطابق مشخصاتی

 که گفته شد نباشد،مخلوط گاز و هوا احتیاج به تنظیم دارد . برای این منظور با آچار مناسب مهره تنظیم کننده گاز را در جهت حرکت عقربه

های ساعت بچرخانید (مطابق شکل1) تا جریان گاز افزایش یابد و برای کاهش

دادن جریان گاز مهره مزبور را عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.

برای تغییر مقدار هوا ، پیچ تنظیم کننده مخلوط هوا را شل کنید و صفحه

مخلوط کن را تغییر دهید تا اندازه سوراخ های محفظه مخلوط کن تغییر کند و

هوای بیشتر یا کمتری وارد محفظه شود.

همانطور که گفته شد در اجاق های جدید مشگل تنظیم گاز مشعل بندرت اتفاق

می افتد و احتیاجی به تنظیم مخلوط هوا و گاز نیست ولی در صورت مناسب

نبودن شعله مشعل ،مشکل می تواند از گرفتگی سوراخ نازل و یا گشاد شدن آن

باشد که نازل را تمیز یا تعویض می کنیم.

استاندارد سازی محل نصب اجاق گاز رومیزی

آشپزخانه فضایی است که بیشتر فعالیت های خانواده در این محیط انجام می گیرد. در عین حال تجهیزات کاربردی متنوعی را از جمله اجاق گاز رومیزی یا صفحه ای و … نیز باید در آن جای سازی کرد. یک طراح و دکوراتور باید توانایی طراحی مناسب به طوریکه از تمام فضای آشپزخانه استفاده بهینه صورت گیرد ، را داشته باشد.
روش منطقي در جهت حل اين مشکل، ساخت کابينت هايي است که طبق ابعاد و اندازه هاي بدن انسان قابل تنظيم کلي باشد. اين نوع کابينت هاي قابل تنظيم نه تنها مي تواند مورد استفاده افراد بلند قد يا کوتاه قد واقع شود؛ بلکه سالخوردگان و معلولين نيز مي توانند از آنها استفاده کنند.
 
بنابر توضيح داده شده در بالا مشخص مي شود که هر شخص با ويژگيهاي فيزيولوژيکي خود به آشپزخانه­ اي متناسب با آن نياز دارد.
 
در ادامه تمامي ابعاد و اندازه هاي استاندارد کابينت ها، کمدها، قفسه ها، لوازم اصلي، سطح پيشخوان، فاصله هاي افقي، فاصله هاي عمودي و … به تفصيل آمده است تا بدانيم با چه معياري بايد فضاي آشپزخانه را متناسب با ابعاد انساني جهت حداکثر بهره وري طراحي کنيم.
 
ابتدا اندازه هاي استاندارد کابينت­ ها را به طور مجزا آورده، سپس فاصله افقي – عمودي کابينت ها را از يکديگر مشخص کرده تا حداقل، حداکثر فاصله ها، حوزه هاي  فعاليت و محدوديت هاي ارتباطي تعيين شود.
مشکلات عمده اجاق گاز

رفع ایراد روشن نماندن شعله گاز

شعله‌های اجاق گازی رومیزی که غالباً شعله‌ی کمی دارند یا اصلا روشن نمی‌شوند به خاطر این است که شعله‌های خیس یا کثیف هستند، الکترود به درستی سرجایش قرار نگرفته، یا سر شعله خوب قرار نگرفته است. موارد زیر را وقتی گاز وجود دارد ولی شعله روشن نمی‌شود، بررسی کنید.

مشعل‌های خیس یا کثیف

بیشتر مسایل مربوط به شعله به خاطر این است که سوراخ‌های سر شعله بعد از تمیزکاری یا سریز شدن غذا گاز مسدود شده است. اگر اجاق گازرا تازه تمیز کرده باشید، ممکن است رطوبت داخل مشعل وجود داشته باشد. جرقه‌زن به صورت پیوسته جرقه خواهد زد ولی شعله روشن نمی‌شود تا زمانی که خشک شوند.

قبل از تمیزکاری، برق و گاز را از اجاق گاز قطع کنید. بعد از تمیز کردن شعله و سرپوش آن، آب باقیمانده را با استفاده از یک سشوار یا قرار دادن داخل فر خشک کنید. وقتی خشک شدند، آن‌ها را به صورت صحیح سرجای‌شان قرار دهید، گاز و برق را وصل کرده و سعی کنید که اجاق را دوباره روشن کنید. شاید ۱۰-۱۲ بار جرقه زدن لازم باشد تا شعله گاز روشن شود.

الکترودها به درستی سرجایشان قرار ندارند.

اول، مطمئن شوید که همه شعله‌ها بسته و سرد هستند. میله‌های آهنی و درپوش مشکی شعله را بردارید، تا اینکه بتوانید الکترودهای سرامیکی سفید را ببینید. اگر موقعیت و فاصله‌ی الکترود با شعله درست نباشد، با انگشت خود آن را تنظیم نمایید.

سرپوش یا سرشعله در جای درست نیست.

مطمئن شوید که سرشعله‌ها در موقعیت صحیح روی اجاق گاز قرار دارند. همچنین مطمئن شوید که سرپوش با سرشعله مطابقت دارد. سرپوش سیاه رنگ اگر درست قرار داده شده باشد، به صورت صاف و متناسب قرار می‌گیرد.

دلیل شکستن شیشه اجاق گاز

به دلیل زیبایی گازهای رومیزی شیشه ای ، استفاده از آنها در آشپزخانه ها و در سال های اخیر رشد روزافزونی پیدا کرده است. گاز رومیزی شیشه ای عموماً بدلیل عدم رعایت برخی نکات ایمنی از سوی مصرف کنندگان دچار شکستگی شیشه می شود. این شکستن شیشه گاز رومیزی نیز

معمولاً با صدای مهیب و متلاشی شدن تیکه های شیشه همراه است. همانطوریکه در مقالات قبلی اشاره کردم:

عموماً شیشه گازهای رومیزی به دلایل زیر می شکنند

  • پرت شدگی لوازم روی سطح گاز
  • وزن زیاد قابلمه ها
  • عدم نظافت صحیح
  • عدم نصب صحیح
  • حرارت برگشتی قابلمه یا تابه ها

که آیتم پنجم یکی از موارد مهم شکستن شیشه گازهای صفحه ای محسوب می شود

حرارت برگشتی عبارتست از:

«حرارت شعله گاز وقتی با زیر قابلمه یا تابه برخورد کند به سطح شیشه گاز برمی گردد.»

دلیل نشت گاز

نشتی گاز در خانه به اندازه‌ای حائز اهمیت است که عملا میتوان گفت با جان افراد خانه سر و کار دارد. برخی اوقات محل نشتی گاز مشخص است و میتوان به سرعت راه‌کاری برای آن پیدا کرد. اما اگر این نشتی از محلی مانند پشت اجاق گاز اخوان و یا فر گاز اخوان باشد، خطر زیادی شما و افراد خانه را تهدید می‌کند.

زیرا ممکن است گاز در محفظهی بسته تجمع یافته و تا زمانی که شما به دنبال مکان نشتی هستید، موجب ایجاد انفجار و یا آتش سوزیهای شدید شودپروپان و گاز طبیعی هردو دارای افزودنیهایی هستند که بوی آنها را به بویی مانند بوی تخم مرغ فاسد تبدیل میکندپس اولین قدم برای تشخیص نشتی، احساس کردن این بوی بد است.

 آزمایش نشتی گاز با حس بویایی

کاملا طبیعی است زمانی که برای اولین بار گاز رومیزی اخوان را روشن میکنید بوی زننده و سوزناک متان تیول را احساس کنیدمتان تیول مادهای است افزودنی که شرکت های گاز آن را به پروپان و گاز طبیعی میافزاینداین دو ماده خود بدون بو هستند اما متان تیول دارای بویی زننده استدقت داشته باشید که این بو نشان دهندهی وجود نشتی گاز میباشد. در چنین مواقعی میبایست کارهای زیر را به درستی و بدون داشتن استرس انجام دهید:

–     فورا درب فر گاز را باز کنیددقت داشته باشید که اگر بوی گاز شدیدتر شد، ممکن است نشتی در شیرهای کنترل باشد و گاز از شعلهها بیرون بیاید.

–     اجاق گاز خود را کمی از دیوار دور کنیداگر بوی شدیدتری در پشت اجاق گاز احساس کردید، میتوان نتیجه گرفت که نشتی در یکی از لوله های اتصال دهندهی شیر اصلی به اجاق وجود دارداما میبایست از این اتفاق اطمینان کامل داشته باشید.

–     سعی کنید تمام شعلهها را بو کنیدبوی شدید در نزدیکی یکی از آنها نشان دهندهی ایرادی در شیر کنترل کنندهی آن شعله خواهد بود