علت روشن نماندن شعله فر

علت خاموش شدن فر اجاق گاز چیست؟ گاهی اوقات اختلال در هریک از قطعات اجاق می تواند دردسر ساز باشد و نیاز باشد که با یک تعمیرکار تماس بگیرید. یکی از این مشکلات، روشن نشدن فر اجاق گاز می باشد که در ادامه به دلایل آن می پردازیم.

پیلوت مسدود است:

اولین و مهمترین دلیل روشن نشدن فر اجاق گاز، مسدود بودن راه پیلوت است. در واقع محفظه های پیلوت کثیف شده است که می توانید با یک برس و یا یک ابزار باریک، پیلوت را آرام تمیز کنید. اگر همچنان بعد از تمیز شدن این مشکل حل نشد، بهتر است پیلوت معیوب را تعویض نمایید.

پیلوت خاموش است:

 

 

گاهی اوقات، علت روشن نشدن فر اجاق گاز، به دلیل خاموش بودن پیلوت است که تنها با روشن کردن آن، مشکل حل می شود. اگر پیلوت خاموش می شود و روشن نمی شود، دلایل خاص خودش را دارد. به عنوان مثال می توان مشکل را از کم بودن گاز پیلوت دانست. به این معنی که مقدار گازی که به پیلوت می رسد کم است، در این حالت می توانید شعله‌ی پیلوت را به درستی تنظیم کنید.

تایمر به درستی تنظیم نشده است:

مسلما می دانید که تایمر نقش مهمی را در کارکرد یک دستگاه دارد. در اجاق گاز نیز، تایمر وظیفه‌ی هماهنگی سایر قطعات را برعهده دارد.از این رو یکی از دلایل خاموش شدن فر اجاق گاز، تنظیمات نادرست تایمر می باشد که در این حالت می توانید با تنظیم تایمر فر، مشکل را حل نمایید.

تنظیمات نمایشگر

برنامه «تنظیمات» دستگاه را باز کنید؛ روی نمایشگر ضربه بزنید؛ روی تنظیمی که می‌خواهید تغییر دهید ضربه بزنید. برای مشاهده تنظیمات بیشتر، روی پیشرفته ضربه بزنید. نکته: با نحوه تغییر سریع تنظیمات معمول، مانند بعضی از تنظیمات نمایشگر، آشنا شوید.

تنظیمات روشنایی

نکته: ممکن است تنظیمات باتوجه به دستگاه متفاوت باشد. برای اطلاعات بیشتر، با سازنده دستگاه تماس بگیرید.

  • میزان روشنایی
    برای تنظیم روشنایی صفحه، روی میزان روشنایی ضربه بزنید و لغزنده روشنایی را جابه‌جا کنید.
  • روشنایی تطبیقی
    برای اینکه روشنایی صفحه‌نمایش به‌طور خودکار براساس میزان نور محیط اطرافتان تنظیم شود، روشنایی تطبیقی را روشن کنید. این مورد به‌طور پیش‌فرض روشن نیست. وقتی روشنایی تطبیقی فعال است همچنان می‌توانید روشنایی را تغییر دهید. با گذشت زمان، تلفنتان اولویت‌هایتان را یاد می‌گیرد.

تنظیمات قابلیت دیدن

نکته: ممکن است تنظیمات باتوجه به دستگاه متفاوت باشد. برای اطلاعات بیشتر، با سازنده دستگاه تماس بگیرید.

  • اندازه قلم
    اندازه کلمه‌های روی صفحه را تغییر دهید.
  • اندازه نمایشگر
    موارد روی صفحه را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید.
  • چرخش خودکار صفحه‌نمایش
    وقتی دستگاه را بچرخانید، موارد روی صفحه می‌چرخند.
    نکته: وقتی «چرخش خودکار» خاموش است همچنان می‌توانید صفحه را بچرخانید. صفحه را بچرخانید، سپس در گوشه روی «چرخش» چرخش ضربه بزنید.

محل نصب فر

وقتی صحبت از ترکیب کلاسیک به میان می‌آید،اجاق و فر اخوان باهم تشکیل یک وسیله برقی را میدهند. که معمولا یک وسیله برقی با پهنای 75 یا 80 سانتی‌متری است و با 4 یا 5 عدد شعله در بالای یک فر قرار دارد. تصور داشتن یک فر توکار تک آنقدر جذاب و هیجان انگیز است که هر آشپزی را به فکر تغییر دکوراسیون در آشپزخانه می‌اندازد.

همان طور که می دانید، امروزه اکثر منازل مسکونی، به ویژه آپارتمان های نوساز و یا منازل مسکونی که مورد بازسازی قرار گرفته اند و به شیوه ای مدرن، طراحی و ساخته شده اند، دارای گازهای رومیزی در آشزخانه ی خود می باشند که این گازهای رومیزی به تنهایی، فاقد فر بوده و امکان پخت غذا در داخل فر را برای افراد مهیا نمی کنند. فرهای توکار اخوان، راه حلی برای حل این مشکل هستند که نه تنها امکان پخت و پز انواع غذاها را در فر به وجود می آورند، بلکه موجب لوکس تر شدن و با کیفیت تر شدن فضای آشپزخانه ی شما نیز می گردند. فر اخوان، در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته شده و به راحتی در میان کابینت های شما نصب می گردند و با اختصاص کم ترین جا به خود، بیشترین کارایی را برای صاحبین خانه رقم می زنند.

قبل از انتخاب مدل ، نوع عملکرد ، نمای ظاهری آن مهمترین مسئله ای که بعد از ابعاد آن حائز اهمیت است موقعیت مخل نصب میباشد .

در فر های برقی گازی گارانتی زمانی شامل محصول میشود که توسط سرویس کاران مجاز نصب شود . این سرویس کاران با توجه به آیین نامه های ایمنی ساختمان قبل از نصب فر موقعیت محل تعبیه شده را بررسی میکنند که از متداول ترین مشکل های بوجود آمده عدم لوله کشی صحیح میباشد .

برای استفاده از فر توکاز با عمل کرد برقی گازی باید شیز مجزا برای فر باشد . اگر در اشپزحانه یک شیر گازی باشد نمیتوان از آن هم به عنوان قطع کن برای اجاق گاز و فر استفاده کرد.

از آنجایی که اکثر مردان ایران دست به آچار میباشد سریغا این مشکل رو با وصل کردن سه راهی به شیر حل میکنند ولی طبق ضوابط آتش نشانی سرویس کاران از نصب محصول خودداری میکننذ و بعد از رفع کردن این مشکل به نصب و گارانتی کردن محصول اقدام میکنند .

فر گازی و برقی

علت گرم نکردن المنت فر

درسالهای اخیر استفاده از فرتو کار در آشپزخانه ها افزایش یافته و دلیل انهم استفاده از فضای مناسبتر آشپزخانه میباشد. اجاق گاز مسطح و روی کابین یا اصطلاحا تو کار، جدا سازی فر از اجاق گاز را ممکن ساخته است.

علت عدم استفاده  فر گازی تو کار مشکلات ورود هوا برای احتراق شعله ، خطر انفجار بخاطر فضای بسته و نیاز به دود کش برای تخلیه گازها  عملا” کاربرد ندارد.فرهای برقی به خاطر کنترل و ایمنی بسیار زیاد و عدم نیاز به هوا و در نمونه های  های پیشرفته با قابلیت برنامه ریزی روزانه و ساعتی ، بی خطر بودن، مورد استقبال فراوانی قرار گرته و سازندگان بسیاری این فر را در تولیدات خود قرار داده اند  المنت های بکار رفته در سه کاربرد متداول  میباشند 1- که با فن هوا ارا با درجه حرارت 250 تا 300 درجه سانتیگراد را داخل محفظه فر گردش میدهند و تمام غذا را یکنواخت میپزد.  2- المنت برای گریل 3- المنت برای پخت المنت که معمولا فر گازی و برقی .از دو قسمت تشکیل شده . قسمت بالایی برای برشته کردن یا گریل  مورد استفاده قرار میگیرد برای مثال ” برای جوجه گردان- و یا برای برشته  کردن نان یا کیک- ویا  خشک کردن میوه های تازه . اساس کار این المنت بر مبنای تشعشع است و حرارت ایجاد شده الکتریکی را به اشعه مادون قرمز تبدیل با پرتاب و تاباندن ان بر سطح مورد نظر و نفوذ اشعه مادون قرمز به داخل جسم مورد حرارت از درون شروع به پخت و به سطح میرسد. توان این المنت  دقایقی بعد از وصل کردن جریان برق  قرمز و تشعشع خود را شروع میکنند. فاصله جسم مورد حرارت بایستی متناسب باشد. (برای مثال یک مرغ سه کیلویی در گریل به وزن سه کیلو ،مدت زمان3 ساعت در دمای 170 درجه سانتیگراد)

کاربرد فن در فر

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چه زمانی باید از هواکش موجود در داخل فرگاز استفاده کنیم. البته در هنگام پختن و یا سرخ کردن غذا میبایست از فن داخلی آن استفاده کنید، و نتیجه‌ی نهایی غذایی است که شما از ابتدا انتظار آن را داشتید. اغلب شکل ظاهری فن در همه‌ی فرها یکسان است.

فن یا هواکش فرگاز چیست؟

هدف اصلی از وجود این قطعه درون دستگاه، تسهیل حرکت گرما درون آن استنتیجهی نهایی، غذایی خواهد بود که همهی قسمتهای آن به طور مساوی پخته شده استبنابراین قسمتی که سرد بماند و یا پخته نشود، در غذای شما مشاهده نخواهد شدبه طور خلاصه، فن درجه حرارت انتخاب شده را درون فر اخوان توزیع میکنداز سوی دیگر، این قطعه برای ذوب کردن مواد منجمد نیز به کار میروداما دقت کنید که این کار باید با حفظ دمای پایین انجام بگیردهمچنین میتوانید بدون این که حرارت درون دستگاه را افزایش یا کاهش دهید، از فن استفاده کنید.

 

چه غذاهایی به توزیع گرمای مساوی نیاز دارند؟

سرخ کردنیها، دسرها و شیرینیها غذاهایی هستند که به توزیع گرمای مساوی نیاز دارندبه همین دلیل، بهتر است هنگامی که غذاهایی مانند گوشت کبابی، مرغ، سبزیجات کبابی، کیک، پودینگ، شیرینیو حتی نان را میپزید، فنفرگاز خود را روشن کنیدجالب است بدانید که در نانواییها یا شیرینیپزیها، آشپزها با استفاده از فن فرگازبه راحتی به کیفیت و خمیرمایه‌‌ای بینظیر دست مییابند.

اگر فر شما فن نداشته باشد، گرما در قسمت پایینی آن جمع میشود و بخشهایی از غذا که پخته میشود حجیمتر میشوندبهتر است از فن در پختن تمامی غذاها استفاده کنیدهمچنین فن تمیز کردن داخل فر را تسهیل خواهد کرد و شما قادر خواهید بود قسمت داخلی آن را به راحتی تمیز کنید.

مزایای فر گازی

فر گازی سریع تر گرم می شود، سریع تر خاموش و سرد می شود. محیط پخت در فر گازی اصطلاحا مرطوب است که این پخت مرطوب سبب می شود که غذای شما نسبت به زمانی که در فر برقی می پزد کمتر خشک شود. هزینه ی مصرفی یک فر گازی نسبت به فر برقی پایین تر است، به این دلیل که در کشور ما انرژی گاز ارزانتر از برق می باشد.

هزینه ی نگه داری و تعمیرات فر گازی نسبت به فر برقی پایین تر است همچنین یک فر گازی به مراتب از فر برقی بادوام تر است و چون قسمت های عملیاتی و متحرک کمتری دارند، کمتر در معرض شکستن و خراب شدن هستند.

معایب فر گازی

بعضی از فر های گازی درجه حرارت را به طور ثابت نگه نمی دارند بنابراین فرآیند پخت و پز به صورت یکنواخت انجام نمی شود.

فر گازی در حد یک فر برقی نمی تواند محیط پخت را خشک کند، این پخت مرطوب معایبی هم دارد از جمله اینکه برای پخت نان و کیک اسفنجی و … به مشکل بر می خوریم.

یکی دیگر از معایبی که می توان به فر گازی گرفت این است که در این نوع گازها به دلیل تجمع گاز در فر و استفاده از جریان الکتریسیته ای که برای روشنایی لامپ یا نور پایلوت استفاده می شود، احتمال بروز حادثه می باشد در نتیجه باید آگاهی کامل داشته باشیم.

مزایای فر برقی

میزان داغ شدن و درجه حرارت این فرها بسیار بالاتر از فرهای گازی است. ویژگی تمیز کنندگی خودکار هم به دلیل وجود همین حرارت بالا راحت تر شده است بدین صورت که گاها با ایجاد دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراید می تواند تمام تکه های باقی مانده از غذا را به خاکستر تبدیل کند.

فر برقی مناسب برای پخت و پز خشک می باشد (پخت وپز خشک اصطلاحی است که برای قیاس با فر گازی به کار می برند) این پخت مناسب برای پخت نان و شیرینی و کیک اسفنجی و … است.

فر برقی کنترل دقیقی به روی درجه حرارت دارد که این مزیت باعث می شود در طول پخت درجه حرارت ثابتی داشته باشیم.

معایب فر برقی

از نظر اندازه فر برقی کوچکتر از فر گازی است بدلیل وجود دیواره های عایق ضخیم در داخل فر می باشد.

المنت های موجود در فر برقی معمولا هر چند وقت نیاز به تعویض دارند.

میزان برق مصرفی فر های برقی زیاد است.